Difference between revisions of "Main Page"

A link to the audio file is available here for logged-in, authorized users.

From David Kohan's Jewish Music Archive
Jump to: navigation, search
Line 8: Line 8:
 
Here you see an example of the [[Track page template|structure of the articles for the tracks]]. The structure of the database still lacks a lot. So far, there are only two ways of structuring started. <br />
 
Here you see an example of the [[Track page template|structure of the articles for the tracks]]. The structure of the database still lacks a lot. So far, there are only two ways of structuring started. <br />
 
Firstly, the recordings are arranged according to the CD's that resulted from the digitizing process. Actually, this structure is not too helpful, as these CD's do not match albums. Rather, they are mosaic stones patched together of different sources. <br />
 
Firstly, the recordings are arranged according to the CD's that resulted from the digitizing process. Actually, this structure is not too helpful, as these CD's do not match albums. Rather, they are mosaic stones patched together of different sources. <br />
Secondly, a structure based on the workload is established which is called [[Help:Contents#==How to start==#===Page status===|<nowiki>"Page status"</nowiki>]]. <br />
+
Secondly, a structure based on the workload is established which is called [[Help:Contents (section)===Page status===|<nowiki>"Page status"</nowiki>]]. <br />
 
More structuring is very much welcome.
 
More structuring is very much welcome.
  

Revision as of 12:27, 3 September 2009

Welcome to David Kohan’s Jewish Music Archive Wiki!

Read more about David Kohan and his archive

Here you see an example of the structure of the articles for the tracks. The structure of the database still lacks a lot. So far, there are only two ways of structuring started.
Firstly, the recordings are arranged according to the CD's that resulted from the digitizing process. Actually, this structure is not too helpful, as these CD's do not match albums. Rather, they are mosaic stones patched together of different sources.
Secondly, a structure based on the workload is established which is called "Page status".
More structuring is very much welcome.


How to get started

Every page has a "discussion" button at the top - please feel absolutely free to use this feature! You do not always have to change the page right away; in case you are unsure about the information you would like to add or in case a problem arises - use the discussion button. It is a great possibility if doubtful or arguable data has to be reconsidered. Of course, this only works if other knowledgable people respond to it...


In addition, do not hesitate to correct the currently non native speaker English of the Kohan Wiki. - This is only a beginning now.



Seit Herbst 2001 gibt es an der Universität Potsdam einen in Deutschland einmaligen Forschungsschwerpunkt mit drei wissenschaftlichen Projekten zur Erforschung der jüdischen Musik aus Osteuropa, der als Dokument jüdischer politischer und kultureller Geschichte im 20. Jahrhundert eine besondere Bedeutung zukommt. Die am Lehrstuhl Jüdische Religionsgeschichte von Prof. Karl E. Grözinger angesiedelten Vorhaben wurden von der Volkswagen Stiftung, der Robert-Bosch-Stiftung sowie der Thyssen Stiftung mit Fördermitteln in Höhe von 750.000 Euro unterstützt.

Einen dieser Forschungsschwerpunkte bildet das nunmehr abgeschlossene Projekt „Jiddische Lieder und Klesmermusik : das Tonarchiv David Kohans

Gegenstand des Projektes waren die Digitalisierung und Erschließung eines von dem Jiddisten, Chasan (Vorbeter) und Musikwissenschaftler David Kohan in Berlin von 1945 bis ca. 1990 angelegten Archivs von 325 Tonbändern und Audiokassetten. Die ca. 12.000 Titel der Sammlung sind inhaltlich erfasst, katalogisiert, klangtechnisch bearbeitet und auf digitale Tonträger überspielt worden. Diese Aufnahmen dienen als Vergleichsmaterial für das Dokumentationsprojekt historischer Tonaufnahmen von jiddischen Liedern, Klezmermusik und Purimspielen aus den Sammlungen der Ethnologen Moishe Beregowski und Sofia Magid aus Kiew und St. Petersburg, und bilden einen wichtigen Bereich der in Potsdam im Aufbau befindlichen Fonothek jiddischer Musik.

Liedertitel, Namen von Komponisten und Interpreten konnten nur zum Teil ermittelt werden.

Die Form des Wikis wurde gewählt, um den wissenschaftlichen Dialog zu den fehlenden Metadaten, die diese wichtigen Zeugnisse der jüdischen Musikgeschichte beschreiben könnten, zu begründen. Die Schaffung eines lebenden Archivs, dessen Erschliessung sich durch die Erkenntnisse von Musikwissenschaftlern aus aller Welt ständig fortsetzt und vervollständigt, könnte im Zeitalter von Web 2.0 einen Beitrag zu neuen interaktiven Formen der wissenschaftlichen Erkenntnisgewinnung leisten.

Einen Einstieg zum Browsen durch die auf CD gesicherten Digitalisate bietet die Liste aller CDs.